Zobacz także:
Fotorelacja

Łódzkie wizytówki.

Tomasz Bużałek

Na całym świecie dokłada się starań, aby dworce były jak najbardziej estetyczne i funkcjonalne, są to bowiem pierwsze miejsca, z którymi styka się podróżny. W Łodzi jest jednak inaczej. Pierwsza styczność turystów z naszym miastem wiązać się będzie z zobaczeniem obdrapanych ścian, powybijanych szyb, połamanych tablic informacyjnych, pomazanych i lepiących się od brudu ścian. Pierwszą osobą, która nawiąże w Łodzi kontakt z turystą będzie cuchnący żebrak, albo ledwo trzymający się na nogach pijak zbierający pieniądze na kolejną butelkę denaturatu. Gorszej wizytówki nasze miasto chyba mieć nie może. Na naszej stronie znajduje się fotore­portaż z dworca Łódź Kaliska, który pokazuje syndrom „estetyki” i zadbania łódzkich dworców...

Łódzkimi dworcami od tego roku współzarządza miasto. W lutym 2006 roku prezes Zarządu PKP S.A. Andrzej Wach i Prezydent Miasta Łodzi Jerzy Kropiwnicki podpisali umowę ramową dotyczącą współpracy w zakresie nieruchomości należących do PKP S.A położonych w Łodzi. PKP zamierzają razem z Urzędem Miasta modernizować dworce, decydować o nowych inwestycjach i dzierżawach gruntów kolejowych. Od podpisania umowy minęły już dwa miesiące i najwyższy czas, aby miasto zaczęło się z umowy wywią­zywać, działając z resztą we własnym interesie. Dlatego też Stowa­rzy­szenie IPT postuluje, aby w ciągu najbliższych trzech miesięcy wprowadzić nas­tę­pujące zmiany:

  1. W godzinach 23.30 – 2.15 wyłączać halę dworca Łódź Kaliska z eksploatacji. Powinno to zarówno ułatwić sprzątanie i dezynfekcję budynku, jak i pomóc w eliminacji problemu przesiadujących na dworcu osób nietrzeźwych, cuchną­cych, żebrzących i zaczepiających podróżnych. Przypominamy, iż łódzkie dworce są miejscem równie ważnym co terminal lotniska Lublinek, z tą tylko różnicą, że przyjmują codziennie wielokrotnie więcej turystów przybywających do Łodzi.
  2. Wprowadzić w regulaminie dworców zapis o zakazie przebywania osób nie­trzeź­wych, cuchnących, zachowujących się agresywnie wobec innych użyt­kowników dworca, zakaz spania na ławkach oraz zanieczyszczania terenu dworca. Usprawni to działanie ochrony i patroli SOK.
  3. Odnowić umieszczone na dworcach tablice informacyjne, w tym umieścić AKTUALNE informacje o łódzkiej bazie noclegowej, funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, najważniejszych atrakcjach turystycznych miasta, a także aktualny plan miasta i schematy komunikacji publicznej z naniesioną lokalizacją dwor­ców. Natychmiastowej wymiany wymagają zdemolowane i nieaktualne tablice - kierunkowskazy ułatwiające poruszanie się po terenie dworców i obszarach do nich przyległych.
  4. Wszystkie elementy informacyjne powinny być co najmniej dwujęzyczne – w języku polskim i angielskim.
  5. Zainstalować dodatkowe oświetlenie, które pozwoli podróżnemu bezpiecznie przebyć drogę z peronów na przystanki komunikacji miejskiej, parkingi i postoje taksówek.
  6. Wprowadzić całodobową ochronę dworców ze względu na szerzące się na dworcach zjawiska patologii społecznych i niskie bezpieczeństwo osobiste korzystających z dworców podróżnych.
  7. Okratować i zamykać w godzinach nocnych część przejść podziemnych sta­no­wiących ciemne, niebezpieczne zaułki, stwarzające możliwość napaści na po­dróż­nych. W szczególności dotyczy to rzadko używanych przejść na dworcu Łódź Kaliska prowadzących w kierunku al. Unii.
  8. W przypadku długotrwałego braku chętnych do wynajmu lokali podjąć należy kroki dla podniesienia ich atrakcyjności w oczach potencjalnych gospodaru­ją­cych. Puste lokale i powybijane szyby to fatalna wizytówka miasta.
  9. Wprowadzić rozwiązania, które zagwarantują zachowanie czystości i schlud­nego wyglądu dworców, a także niezwłoczne wykonywanie napraw bieżących w budynkach i na terenie otaczającym dworzec.
  10. Zagospodarowanie nieukończonych części dworca Łódź Kaliska, choćby na powierzchnie reklamowe.
  11. W dalszej perspektywie czasowej niezbędne wydaje się być wprowadzenie monitoringu, zwłaszcza w miejscach potencjalnie najbardziej niebezpiecznych (zaułki, przejścia podziemne)

Stowarzyszenie IPT, Łódź, kwiecień 2006


| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2005 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2006-04-28)