My, użytkownicy komunikacji miejskiej, kolei, rowerzyści, kierowcy samochodów, a nade wszystko mieszkańcy miasta i regionu już od dawna obserwowaliśmy stan infrastruktury transportowej regionu i przyglądaliśmy się funkcjonowaniu różnorakich rozwiązań komunikacyjnych. Jako osoby żywo zainteresowane problematyką transportową zdajemy sobie sprawę z potencjału i przestrzeni, jaka pozostaje do zagospodarowania w dziedzinie komunikacji, a jako jej użytkownicy dostrzegamy problemy i niuanse, które z teoretycznego punktu widzenia pozostają niezauważalne. Właśnie to połączenie wiedzy teoretycznej i doświadczeń praktycznych daje nam ogromny potencjał, który wykorzystujemy dla dobra miasta.
Wiedza i codzienna praktyka, wsparte logiką i zdrowym rozsądkiem, wielokrotnie przywodziły nam na myśl propozycje zmian, ulepszeń czy modyfikacji niektórych elementów układu komunikacyjnego regionu. Skala proponowanych zmian wahała się od drobnych korekt rozkładów jazdy po kształt systemu transportowego regionu i kraju. Zanim powstało Stowarzyszenie nasze pomysły wielokrotnie dyskutowaliśmy wśród znajomych czy na forach internetowych. Niektóre z idei w formie projektów wędrowały do właściwych instytucji, by tam albo zakończyć swą drogę, albo też doczekać się realizacji. Inne stanowiły zagadnienia zbyt obszerne, by jedna osoba mogła opracować je w sposób kompleksowy i poprawny. Co więcej, z czasem liczba problemów zaczęła lawinowo rosnąć, a te istniejące, nie mogły doczekać się rozwiązania. Powoli docierało do nas, że indywidualna praca każdego z nas nie wystarczy. Kroplą, która przelała przysłowiową czarę goryczy, było pomijanie Łodzi w tworzeniu europejskiej sieci szybkich połączeń kolejowych. Łodzi, drugiego pod względem liczby ludności miasta w Polsce, tworzącego ponadmilionową aglomerację!!!
Postanowiliśmy spotkać się, by poznać nawzajem i zastanowić nad możliwościami działania. Decyzja była jednoznaczna – zakładamy stowarzyszenie, które skupi wokół siebie ludzi, którzy będą chcieli pomóc Łodzi w przywróceniu jej rangi adekwatnej do jej wielkości.
Pierwsze spotkanie pozwoliło nam także na własne oczy przekonać się, kim właściwie jesteśmy. Nie stanowimy wcale grupy dzieciaków, którzy przesiadują do późna w nocy przed ekranem komputera i z nudów angażują się w internetowe dyskusje. Wielu z nas to studenci (tak różnych kierunków jak: geografia, socjologia, pedagogika, kierunki politechniczne) i absolwenci, ale w swoim gronie mamy też osoby, które już dawno uzyskały stopnie naukowe. Widełki wiekowe – od 20 do ponad 40 lat. Z pozoru różnimy się dość znacznie, jednakże łączy nas pomysłowość, otwartość umysłów i chęć działania na rzecz miasta, w którym żyjemy. Pokazujemy, że społeczeństwo obywatelskie to nie wymysł teoretyków, tylko rzeczywistość. Przekonujemy ludzi, że tworzenie rozwiązań, które mają służyć mieszkańcom (a do takich w całości należy tematyka komunikacyjna), nie może odbywać się „za ich plecami” i w końcu pokazujemy mieszkańcom, że obecne rozwiązania transportowe w regionie nie osiągnęły jeszcze apogeum – wręcz przeciwnie – dotychczasowy ich stan powinien raczej stanowić minimalny poziom odniesienia służący ciągłemu ulepszaniu.
W czerwcu 2004 roku zostało zarejestrowane nasze stowarzyszenie, a my natychmiast zabraliśmy się do pracy. W marcu 2005 roku zorganizowaliśmy konferencję „Przyjazny Transport – lepsze miasto” poświęconą problematyce komunikacyjnej rozpatrywanej w kontekście naszego regionu. Uczestniczyliśmy w pracach nad reformą komunikacji nocnej w Łodzi, wzięliśmy udział w konsultacjach i pracach nad projektem Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Współorganizowaliśmy obchody Tygodnia Zrównoważonego Transportu 2005. Wielokrotnie pojawialiśmy się w łódzkich mediach - radiu, prasie i telewizji, zarówno jako goście, jak i autorzy artykułów oraz przedsięwzięć. Dzięki naszej akcji „Ciepły tramwaj” zażegnany zostanie problem nieogrzanych pojazdów łódzkiej komunikacji miejskiej.
Wciąż pracujemy nad tym, aby transport w Łodzi i województwie ulegał systematycznej poprawie. W naszych działaniach kładziemy bardzo silny nacisk na poprawę stanu kolei w regionie, na dalszą pozytywną ewolucję transportu publicznego w mieście, na integrację wszystkich środków transportu w jeden spójny system. Wszystkich, których cele i interesy są choć częściowo zbieżne z naszymi – serdecznie zapraszamy do wspólnego działania.