Czytaj także:
O rajdzie ...

Program Pierwszego Łódzkiego Miejskiego Rajdu Rowerowego Organizowanego w ramach obchodów Dnia Bez Samochodu


W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu zostanie przeprowa­dzona w dniu 22 września 2006 roku, na terenie śródmieścia Łodzi, impreza kolarska o charak­terze rekreacyjnym, w której będzie mógł wziąć udział każdy uprawniony do poruszania się rowerem po ulicach, zdolny pokonać dystans 22 km. Dzień 22 września jest tradycyjnie od kilku lat obchodzony w wielu miastach europejskich jako tzw. „Dzień Bez Samochodu”. Nasza impreza z jednej strony ma pokazać, że w centrach dużych miast rower może być równoprawnym środ­kiem transportu, z drugiej - zamanifestować, że ta grupa użytkowników miejskich dróg nie powinna być dyskryminowana przez innych użytkowników ani zapomniana przez służby odpo­wie­dzialne na organizację ruchu w mieście.

Regulamin (projekt wstępny)

Cel imprezy
  • Promocja roweru, jako pełnoprawnego środka transportu w mieście.
  • Pokazanie, że rowery i samochody mogą i powinny współistnieć na ulicach Łodzi
  • Propagowanie wśród mieszkańców zachowań pro-zdrowotnych i pro-ekologicznych
  • Przejechanie przez uczestników sumarycznie jak największej ilości kilometrów w czasie trwania imprezy (może uda się okrążyć kulę ziemską?)
  • Efektowne i oryginalne zakończenie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu

Niniejsza impreza nie ma charakteru rywalizacji sportowej pomiędzy uczestnikami. Nie będą wyłaniani zwycięzcy, a nagrodą będzie satysfakcja z udziału w imprezie i z pokonanego dystansu.

Czas i miejsce
  • Łódź, 22 września 2006 roku – „Dzień Bez Samochodu”
  • Początek - godzina 14:00 - Pasaż Schillera
  • Zakończenie - godzina 21:00 - Pasaż Schillera
  • Impreza będzie odbywać się w dwóch turach:
  • pierwsza od 14:00 - 17:00, druga od 18:00 do 19:30 (godziny rozpoczęcia rajdu przez uczestników)
  • Impreza ma charakter otwarty. Każdy może przyłączyć się lub zakończyć udział o dowolnej godzinie w trakcie trwania imprezy.
Warunki uczestnictwa
  • Uczestnikiem może być każda osoba posiadająca sprawny technicznie rower oraz uprawniona do kierowania nim.
  • Każdy uczestnik bierze udział w imprezie na własną odpowiedzialność i ponosi wszystkie konsekwencje spowodowanych przez siebie zdarzeń.
  • Osoba nieletnia nie posiadająca karty rowerowej może brać udział w imprezie tylko pod stałą opieką osoby dorosłej, która ponosi pełną odpowiedzialność za podopiecznego.
  • Uczestnicy przed startem zapisują się na listę w punkcie startowym (imię, nazwisko, dystans całkowity na liczniku).
  • Uczestnicy mogą startować indywidualnie lub w grupach liczących maksymalnie 10 rowerzystów. Członkowie grupy muszą poruszać się razem na całej trasie. Skład grupy musi być stały w czasie trwania rajdu.
Sposób przeprowadzenia imprezy
  • Impreza odbywa się w trakcie trwania normalnego ruchu kołowego. Nie będą w związku z tym przeprowadzane żadne zmiany w organizacji ruchu.
  • Uczestnicy poruszają się wzdłuż wyznaczonej na ulicach centrum Łodzi trasy. Trasa ta składa się z dwóch zamkniętych pętli, każda o długości ok. 11 km. Początek i koniec każdej pętli znajduje się w Pasażu Schillera. Uczestnicy pokonują kolejno pętlę nr 1 i nr 2.
  • Uczestnicy indywidualni i grupy rozpoczynają jazdę co kwadrans. Pierwsza grupa uczestników wyjedzie na trasę o godzinie 14:00, następna o 14:15 itd. Aż do godz. 17:00. W godzinach 17-18 odbędą się oficjalne imprezy związane z zakończeniem obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, do udziału w których zapraszamy wszystkich uczestników rajdu. Kolejni uczestnicy mogą wyruszyć na trasę od godz. 18:00 do 19:30, także co kwadrans. Ostatni uczestnik może przyjechać na metę o godzinie 21:00. Ci którzy przyjadą później, nie będą mieli zaliczonego dystansu z ostatniej pętli.
  • Po każdorazowym pokonaniu 1 pętli dystans przejechany przez uczestnika dodawany jest do ogólnej puli przebytych kilometrów. Weryfikacja następuje przez odczytanie stanu licznika rowerowego.
  • Każdy uczestnik może pokonać trasę dowolną ilość razy. Minimalny dystans zaliczany do puli – to 22 km, czyli jednokrotne pokonanie całej trasy.
  • Nie ma limitu czasu na przejechanie 1 okrążenia. Można w trakcie trwania rajdu pojechać do domu na obiad i ponownie włączyć się do uczestnictwa po powrocie. Jednak kilometry przejechane dodatkowo poza trasą nie będą wliczone do puli.
  • Okrążenie pokonane bez potwierdzenia obecności na wszystkich punktach kontrolnych nie będzie zaliczone do puli przejechanych kilometrów.
  • Maksymalny dystans jaki jeden uczestnik może wnieść do puli to 110 km (5 pełnych okrążeń).
  • Tylko pełne pętle będą zaliczane do puli.
  • W przypadku drużyn do puli wlicza się sumę kilometrów przejechanych przez wszystkich jej członków. Warunkiem zaliczenia pętli jest dotarcie zespołu na punkt końcowy w komplecie.
  • Uczestnicy, którzy pokonają dystans 5 pełnych okrążeń zostaną wyróżnieni za wytrwałość i ambicję.
Wymaga się od uczestników posiadania:
  • sprawnego, wykalibrowanego licznika kilometrów dla potrzeb weryfikacji pokonanego dystansu. W przypadku drużyn wystarczy jeden licznik w zespole.
  • sprawnego oświetlenia przedniego i tylnego w przypadku uczestniczenia w drugiej turze rajdu (start lub kontynuowanie jazdy po godzinie 18:00).
  • dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy) oraz karty rowerowej w przypadku osób niepełnoletnich.
Zabrania się:
  • ścigania pomiędzy uczestnikami oraz z innymi pojazdami;
  • wyprzedzania autobusów ruszających z przystanków;
  • wyprzedzania tramwajów stojących na przystankach;
  • jazdy parami lub w szerszej kolumnie, za wyjątkiem ulic jednokierunkowych o co najmniej 2 wolnych, nie zajętych przez parkujące samochody, pasach ruchu;
  • jazdy na jednym kole;
  • przekraczania dozwolonej w terenie zabudowanym prędkości 50 km/h;
  • utrudniania ruchu innym uczestnikom w tym zwłaszcza środkom komunikacji miejskiej;
  • jazdy po chodnikach i przejściach dla pieszych;
  • przejeżdżania przez skrzyżowania przy czerwonym świetle;
  • używania słów uważanych powszechnie za nieprzyzwoite;
  • okazywania wyższości innym uczestnikom ruchu;
  • śmiecenia i zanieczyszczania.
Użytkownicy są zobowiązani:
  • przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym;
  • egzekwować swoje prawo do korzystania z drogi publicznej w sposób stanowczy, acz kulturalny i tolerancyjny, zawsze zgodny z obowiązującym prawem i zdrowym rozsądkiem;
  • dbać o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego oraz pieszych;
  • zapamiętać i zgłosić organizatorom imprezy markę i numer rejestracyjny pojazdu którego kierowca stosuje przemoc i wymuszenia wobec innych uczestników ruchu;
  • stworzyć przyjazną i niepowtarzalna atmosferę w czasie trwania imprezy.
Organizator może zażądać wycofania uczestnika z imprezy w przypadku:
  • nieprzestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym;
  • niebezpiecznej lub agresywnej jazdy, stanowiącej zagrożenie dla samego uczestnika lub osób trzecich;
  • stwierdzenia usterki roweru uniemożliwiającej bezpieczną jazdę;
  • braku oświetlenia po zmierzchu;
  • niekulturalnego zachowania;
  • stwierdzenia, że uczestnik jest pod wpływem alkohol lub innych środków odurzających.
Organizator nie zapewnia:
  • napojów;
  • żywności;
  • ubezpieczenia;
  • opieki medycznej;
  • serwisu technicznego i części zamiennych;
  • dostępu do internetu


| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2005 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2006-08-31)